Opweg naar Olympisch goud voor snelwandelen

22 februari 2018 - Gent, België

Deze week had ik mijn eerste stageweek in Mariakerke, een deelgemeente van Gent. Ik was al twee keer op de school geweest en wist al een beetje wat me te wachten stond, maar toch vond ik het heel spannend. Ik loop op dinsdag en woensdag in het 4e leerjaar stage (groep 6 in Nederland) en op donderdag in het 1e kleuterklasje. Ze hebben een instap kleuter klas (K0, zoals we in Nederland ook wel eens een groep 0 hebben) en verder loopt het op naar K1, K2 en K3. Het derde kleuterklasje is dus te vergelijken met onze groep 2. Ik sta dus in een combiklas van K0 en K1 waar de kinderen vanaf 2,5 jaar instromen tot en met 4 jaar. Eigenlijk zijn het dus nog gewoon peuters.. en heel anders, maar wel heel leuk!

Dinsdag en woensdag
Deze dagen heb ik vooral geobserveerd in het 4e leerjaar bij mijn mentor. Het lesgeven hoe zij het doet, is ontzettend anders dan bij ons. Al probeert ze wel zoveel mogelijk speciale dingen te doen als ik er ben en had ze bijvoorbeeld voor de woensdag een hele leuke buitenactiviteit bedacht. Ik kreeg de eerste dag gelijk een soort van middelbare school gevoel. De kinderen hebben allemaal enorme boekentassen waar al hun ‘gerief’, zoals zij dat noemen, in zit: etui’s, mappen, huiswerk, broodtrommels, noem maar op.. Ze krijgen ook dagelijks taken mee naar huis die ze zelf moeten maken. Zo krijgen ze regelmatig huiswerk mee van rekenen en Nederlands. Zij noemen het alleen al wiskunde.. dus ik kreeg al een soort van koude rilling over me heen toen ik het woord wiskunde hoorde, want wiskunde is niet zo mijn ding.
Het enorme verschil vind ik dat de kinderen zo ontzettend gehoorzaam zijn.. ook al zeggen de leerkrachten soms van niet. Nou, kom alsjeblieft een keer in Nederland kijken, dan zal je zien dat ze hier in België weldegelijk gehoorzaam zijn. Toen mijn mentor dinsdag heel even weg was, ging er een jochie even klieren met zijn vriendje en dat liep uit de hand, ik zei er wat van en het resultaat was dat hij mij heel verschrikt aankeek en gelijk heel verlegen was.
Ik ben heel blij met mijn mentor, ze is heel open en probeert zoveel mogelijk dingen aan mij uit te leggen, waar ik heel bij mee ben!

Donderdag
Wat een schatjes, deze kinderen zijn nog zo klein! Het lastige is wel dat sommige kinderen nog niet heel goed kunnen praten, dus dat het voor mij nog moeilijker is om de kinderen te verstaan. Alleen zij horen absoluut niet dat ik uit Nederland kom.. dus ik zal nooit de vraag krijgen van een kindje: ‘Komde gij uit Nederland?’
Ook kunnen ze mijn naam niet goed onthouden. Ik heet voor hen Nina, Lina of Lisa. Ik luister gewoon naar alle drie de varianten.
Mijn mentor hier liet mij gelijk ook al veel doen, waar ik heel bij mee was. Ik vind het superfijn om te zien dat mijn beide mentoren heel blij zijn met mijn komst!

Grote verschillen:
- De leerkrachten komen hier tegelijk met de kinderen aan en gaan ook tegelijkertijd weer weg. De meeste leerkrachten werken veel thuis. De eerste dag kwam ik rond 5 over 8 binnen, want ik wist dat de leerkrachten vrij laat waren (de bel gaat om 8.20). Ik kwam de lerarenkamer binnen en er zaten serieus 3 leerkrachten.. van een school van ongeveer 20 klassen. Mijn mentor kwam vervolgens 8.19 uur de lerarenkamer binnenlopen.. dus ik dacht: morgen neem ik een bussie of 2 later!!
- Dan even terugkomend op mijn titel.. want jullie denken al waarschijnlijk de hele tijd: Opweg naar Olympisch goud voor snelwandelen??? Nou ik zal het eens vertellen. De bussen hier zijn nog duizend keer erger dan Connexxion. Of ze zijn hier veel te vroeg (en heel soms op tijd) of ze zijn veeeeeel te laat. Ik zou dus vanochtend de bus van 7.41 uur nemen. (elke 6 minuten gaat er één). Die kwam maar niet.. de volgende kwam ook maar niet.. vervolgens kwam hij na 12 minuten. Onderweg liep hij ook nog eens 3 miljoen minuten vertraging op, omdat hij overal ging stoppen en alle andere bussen richting Mariakerke ons gingen inhalen. Ja, ik vervloekte heel België op dat moment even. (sorry Belgen, was niet persoonlijk). Het gevolg was dus dat ik op mijn eerste stagedag bij de kleuters ruim 10 minuten te laat was. Ik heb nog wat tijd gewonnen tijdens het snelwandelen van het busstation naar de school. Geef mij ook maar een Olympische medaille want ik was binnen 2 minuten op de school en ik heb zeker 500 à 600 meter gelopen!
- Eten: hier in België wordt allemachtig veel gegeten! Op de scholen, in de pauzes, overal. Iedereen kent mij namelijk als het meisje met enorm veel eten in haar broodtrommel.. nou ik zal je eens wat vertellen: Ik heb bijna een dieet box bij me als ik het vergelijk met de mensen hier. Ik schaam me soms een beetje. Dinsdag werd er in de 10 uur pauze al gesnackt met chips en tapas.. want er was iemand jarig. Lekker hoor.. ik heb wel 2 olijven op want daarna kon ik al dat eten niet meer zien.
- Pauzes: De leerkrachten hebben over het algemeen heel veel pauze: om 10 uur en kwartier of een half uur (ligt eraan welke klas je doet), tussen de middag 1,5 uur en om 14.15 nog eens een kwartier. Soms heeft een leerkracht toezicht op het plein, maar vaak zit je gewoon lekker te chillen in de lerarenkamer. Heerlijk! Al vind ik 1,5 uur wel ernstig lang hoor tussen de middag.. ik ga voortaan maar boeken en m’n laptop meenemen.

Nou jongens,
Dit was me dan even een bloggie..
Samenvatting van de eerste week!

Stay tuned.

Kus Nina

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen: