Hitte in Gent en de buitenspeeldag!

19 april 2018 - Gent, België

Dag beste volgers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, maar ik had paasvakantie, zoals bijna heel de wereld had, behalve Nederland. Nu de vakantie weer voorbij is, heb ik weer een aantal leuke stageweken voor de boeg!

Afgelopen dinsdag moest ik weer even inkomen, net als alle andere docenten. Maar ik voelde me al snel weer thuis in mijn klasje! Samen met mijn mentor heb ik besproken wat ik volgende week kan gaan doen voor lessen. De bedoeling is dat een projectje ga doen met de kinderen over het onderwerp oriëntatie. Dit houdt in dat ik lessen ga geven die te maken hebben met (wind)richtingen, de zon, kompas en tijdzones. Toen ze aan me vroeg of ik zelf wat wilde verzinnen, schrok ik toch wel even. Ik dacht: uhhhh wacht even, ik moet dan wel m’n eigen kennis een beetje bijspijkeren vrees ik.  Gelukkig heeft ze me een beetje geholpen met wat ideetjes. Ik hoop dat het volgende week woensdag een geslaagde woensdag wordt! Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van alles. En schrik niet hoor, maar ik wist nog meer van het onderwerp dan ik zelf dacht.

Woensdag was het buitenspeeldag. In België doen ze dit altijd in april. Ik vond het heel bijzonder om het zo mee te maken. We zijn een hele grote school, dus alle twee de pleinen (kleuterschool en lagere school) waren helemaal bezet met spelletjes en dat soort dingen. De kinderen mochten vrij rondlopen en er was ook nog gezellige muziek. Zelf heb ik me nuttig gemaakt door te helpen bij het schminken. Ik twijfelde even, want ik dacht: ik kan ABSOLUUT NIET tekenen o.i.d. maar goed.. met een beetje improvisatie het ik er toch nog mooie creaties uit kunnen krijgen op de gezichtjes van de kinderen. Het belangrijkste was dat ze er heel blij mee waren, of het nu mooi was of niet, haha! Het weer zat natuurlijk ook mee, dus dat was alleen maar heel mooi meegenomen. Ook was er een gezamenlijke opening en slot dat alle kinderen en docenten moesten dansen.
De buitenspeeldag in België gaat heel de dag door. ’s Middags zijn de kinderen altijd vrij.. continurooster kennen ze daar niet. Heel de middag gaan alle kindertelevisiezenders op zwart beeld, zodat het de bedoeling is dat iedereen buiten is. Ik merk wel dat het bij de kinderen echt heel erg leeft, die buitenspeeldag. Ze organiseren zelf ook leuke activiteiten voor na school.

En dan donderdag weer de kleuters. Die blijven zo leuk en vooral heel lief. De vorige keer dat ik er was, moesten ze nog een dikke jas aan met een sjaal. Dat kostte vandaag veel minder tijd. De kinderen zijn na 10 uur heel de ochtend buiten geweest. ’s Middags na de pauze zijn we toch maar naar binnen gegaan.. de zon scheen recht op het schoolplein, dus was het voor die kinderen niet meer te doen.

Verder is het heel erg wennen hier in Gent in de warmte. Niet dat ik het weer niet fijn vind, maar je bent zo gewend om in de tuin te gaan zitten of naar het strand te gaan (of niet), maar hier heb je dat niet. Gelukkig ben ik na 10 stappen in het Bijgaardepark. Heerlijk park waar ik lekker tot rust kan komen en aan school/stage kan werken. Af en toe wel vervelende voetballende kinderen die en bal in je gezicht schoppen, maar goed.. dat hoort erbij.  Ook station dampoort is hier vlakbij, dus om te haverklap razen hier ook treinen voorbij.. of sirenes van politie, ambulance of brandweer.. en niet zoals in Zeeland 1 x keer in de 10 jaar, maar gewoon elke 5 minuten. Maar toch kan ik hier lekker tot rust komen.
Ik ben ook heel blij dat mijn kamer richting het noorden staat, zodat de zon nooit op mijn raam schijnt.. en het dus ook niet abnormaal warm wordt. Dat zou ik op mijn zolderkamertje thuis ook wel willen, verkoeling zoeken in je eigen kamer zonder er een airco of ventilator voor nodig te hebben.

Stay tuned voor volgende week!

Kus Nina

1. Isabel: