Goedemorgen juf An.......... én juf Nina!

7 maart 2018 - Gent, België

Derde week alweer..
Ik besefte me net dat ik na morgen alweer op een kwart zit van mijn minor. En man.. wat ga ik het 4e leerjaar steeds leuker vinden! Stiekem vind ik het best jammer dat ik daar alleen de dinsdag en woensdag zit, omdat ik het zo'n leuke klas vind! Ook de kleutertjes vind ik geweldig. Hoe 'groot' die kinderen eigenlijk al wel niet zijn in hun doen en laten.. is echt bizar.
Afgelopen donderdag mocht in een aantal observatielijsten invullen. Ik mocht elke keer een kindje apart nemen en dingen observeren: tellen, kleuren benoemen, puzzelen, etc. Heel leerzaam om te zien hoever sommige kinderen al zijn in dat soort dingen en sommige kinderen nog totaal niet.. daar kan zo'n enorm verschil inzitten! En de zijn zo ontzettend lief..

Dinsdagmiddag had het 4e leerjaar een proefjes middag in de klas met Wereld Oriëntatie. Het hing samen met het thema 'het weer'. Allerlei proefjes met luchtdruk e.d. Heel interessant! Ik ben heel de middag met de kinderen bezig geweest. De kinderen kwamen ook steeds meer naar mij toe voor vragen. Later zei mijn mentor tegen mij dat ze nu expres uit de klas gaat, zodat de kinderen naar mij toe gaan voor vragen, zodat ze mij beter leren kennen. Ze zei zelf ook dat het vanzelf goedkomt met lessen geven e.d.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg onzeker ben over het feit hoe ik mij nu precies moet gedragen. Moet ik ook zo streng zijn? Soms doen de kinderen iets, wat in mijn ogen doodnormaal is.. terwijl mijn mentor dan haar stem verheft en zegt dat dat absoluut niet mag. Ik moet daar nog steeds een beetje aan wennen. Doordat ik mezelf niet altijd houding weet te geven in dat soort situaties, vind ik het lastig om die drempel over te gaan van lesgeven. Het voelt écht alsof ik weer in Pabo 1 zit en mijn eerste les moet gaan geven. Ik heb dit ook bespreekbaar gemaakt en ik heb van mijn mentor een code gekregen die ik kan gebruiken om online in te loggen op de wiskunde methode. Zo kon ik een les uitkiezen die ik kan geven. Ik ga dus binnenkort mijn eerste les wiskunde geven.
Mijn oude middelbare school docent zal eens flink lachen: 'Nina gaat wiskunde geven?????? Zij haalde toch alleen maar drieën en vieren????' Klopt.. toch ga ik wiskunde geven. Ik speel wel nog even op safe.. ik heb een les uitgekozen waarbij de minste taalbarrière is, zodat ik me meer kan focussen op de inhoud van mijn les. Ik sta er soms van de kijken hoeveel termen zij anders benoemen dan wij doen.
Als wij bijvoorbeeld het kommagetal 2,8 hebben, noemen zij dat niet gewoon 'twee komma acht', nee nee.. dat noemen zij 'twee gehelen en acht tienden'. Om het simpel te houden!!
Ik ben heel blij dat mijn eerste les gepland staat en dat ik die binnenkort kan gaan geven. Of dat aankomende week is of de week daarna, ligt nog een beetje aan de planning in het algemeen.. maar er is nog tijd genoeg om lessen te geven!

Elke ochtend zeggen de kinderen 'Goedemorgen juf An' in koor, zoals hier ook wel gebeurt.. alleen vandaag gebeurde er in mijn ogen iets bijzonders.. iets wat (denk ik) in België minder snel gebeurt, omdat stagiaire juffen niet altijd als echte juffen gezien worden. De kinderen zeiden: 'Goedemorgen juf An en juf Nina'. Van de kleine dingen die in mijn ogen toch wel een fijn gevoel geven. Ook werd er gevraagd door een meisje: 'Ga jij ook eens een les geven?' Waarop ik antwoordde: 'Zou je dat leuk vinden?' Waarop zei weer antwoordde: 'Mwa, ja, waarom niet?' En ze glimlachte eens lief.

Normaal zaten de kinderen in 5 groepen: 2 groepen van 6 en 3 groepen van 4, omdat het qua indeling in het lokaal zo mooi uitkwam. Alleen had ik het er wel eens met mijn mentor over gehad dat je in groepjes van 4 kinderen vaak goede coöperatieve werkvormen kan uitvoeren, zelf zei ze dat ook. Ik had mijn ervaring daar ook in gedeeld met haar. Doordat we dinsdag tafels moesten verschuiven voor de proefjesmiddag, kwamen we beide tot ontdekking dat er met wat schuifwerk zeker wel 6 mooie groepjes van 4 kunnen worden gevormd. Met als gevolg dat er makkelijker kan worden samengewerkt.

Het gebeurt soms wel eens dat ik iets zeg tegen iemand die wat aan mij vraagt en dat het kind mijn accent vervolgens nadoet.. soms gebeurt dit per ongeluk, zoals vanochtend gebeurde. Het meisje antwoordde met een harde g in het keurig Nederlands.. ze schrok er zelf van en praatte er snel overheen. Soms vinden de kinderen het gewoon leuk om mijn woorden na te praten.. het is natuurlijk ook best grappig, zo'n Nederlandse juf! Ik denk dat ik ook hard zou hebben gelachen als ik 10 jaar geleden een Vlaamse juf of meester naast me had staan..

En oja, vanmiddag was ik met Simona en heb ik mezelf verwend met een echte Belgische wafel met warme krieken! Als je niet weet wat krieken zijn.. look it up! Vlaamse les vandaag.

Stay tuned,

Nina

1. Ilse:
    7 maart 2018
    Wat schrijf je toch leuk! Tel iedere keer op je nieuwe verhalen 😘
  2. Henriëtte:
    7 maart 2018
    Ha Nina, je komt positief over, zelfs al vergelijk je de situatie met pabo 1!! Die drempel over en het hek is van de dam, dat merk ik al in die eerste regels ;)
    Ik ben zo benieuwd naar je uiteindelijke lijst Vlaams-Nederlands, haha, ik wist ook echt niet dat ze die decimalen zo benoemden... Veel succes!

Groeten, Henriëtte
  3. Jan:
    Netjes hoor....!
  4. Christine:
    7 maart 2018
    Leuk weer! We komen snel een keer op je vrije woensdagmiddag naar je toe! 😘
  5. Natasja:
    8 maart 2018
    Ga zo door Nina! Laat ze maar eens wat coöperatieve werkvormen zien! Dat kan jij!
  6. Ellen:
    8 maart 2018
    Zo trots op jou!!
  7. Hilde:
    13 maart 2018
    Zo dichtbij en toch zo'n andere wereld! Mooi om te lezen en te zien hoe jij er vol voor gaat! Geniet er nog van de komende weken!